F3: Körvonalazódik a kategória jövője

A 2019-es esztendőtől kezdődően a nemzetközi Formula-3-as bajnokság rendezési joga a Formula-1 menedzsmentjéhez kerül, aminek következtében jövőre a GP3 sorozatot egy új F3-as bajnokság váltja majd a nagydíjak programjában. Cikkünkben beszámolunk a nemrég napvilágot látott első technikai részletekről.

F3-GP3 hibrid az F1-es hétvégéken

A Motorsport Világtanács márciusi ülése óta köztudott, hogy a DTM-et irányító ITR az idei szezon végeztével elveszíti a Nemzetközi Autómobil Szövetség támogatását a Formula-3-as Európa-bajnokság megrendezésére, a jogok pedig az FIA F2 és GP3 sorozat szervezőségéhez kerülnek. Bruno Michelék pedig 9 év után megszüntetik a GP3 kategóriát, a helyén egy új Formula-3-as sorozat vendégszerepel majd az F1-es hétvégéken.

A bejelentés pillanatában sokan aggódni kezdtek amiatt, hogy a GP2-F2 váltáshoz hasonlóan végül itt is egyszerűen a GP3 kategória átnevezésével oldják meg a kérdést és a nagy múltú Formula-3-as szabályrendszer a feledés homályába vész, ám a Dallarához közel álló italiaracing.net legfrissebb információi alapján nincs ok az aggodalomra.

A Dallara F317-es modellje

Az olasz portál értesülései szerint a független gyártó a Dallara F317-es modellt (tehát a jelenleg is használatban lévő Formula-3-as karosszériát) veszi alapul a jövő évi fejlesztésekhez, de az új gép a “lelkét” mégis a GP3-ból kapja: az erőforrást, a váltót, valamint az elektronikát is a Dallara GP3/16-os versenyautótól örökli meg, továbbá az FIA törekvései nyomán természetesen glóriával is fel lesz majd szerelve.

A változtatásoknak köszönhetően egyfelől a Formula-3-as gép súlya is növekedni fog valamelyest, de ugyanakkor az új erőforrás miatt a teljesítménye is ugrásszerűen megnő majd, 240 lóerőről közel 400-ra. Ezzel együtt a szervezők szeretnék csökkenteni a gyártási költségeket, az új modell árát a tervek szerint 110.000 Euroban maximalizálnák, míg az F317-es karosszéria elektronikával együtt jelenleg 116.000 Euroba kerül.

Azt a márciusi bejelentés óta tudni lehet, hogy az új bajnokság lebonyolítási formája megegyezik majd a GP3-éval: a sorozatba 9 istálló jelentkezését várják, akik egyenként három versenyautót állíthatnak csatasorba 27 fős mezőnyt alkotva. A tervek szerint 9-10 hétvégére kísérik majd el az F1-es és F2-es nagy testvéreiket, melyek mindegyikén két futam kerül lebonyolításra.

…De mi lesz a többiekkel?

Problémát jelent azonban, hogy az F2-vel ellentétben a Formula-3 egy népszerű, globális platformmá nőtte ki magát az évtizedek során és számos egyéb nemzeti, valamint területi bajnokság használja a szabályrendszert a világ minden táján.

Ennek megoldására dolgozta ki az FIA a regionális F3 koncepcióját, amely egy köztes lépcsőfokot jelent a belépő szintű F4-es bajnokságok, illetve a teljesen profi környezetet biztosító nemzetközi F3 között.

Az ötlet több független gyártó és bajnokság tetszését is elnyerte, hosszú idő után új Formula-3-as autót tervezett a francia Mygale (borítóképünkön), továbbá a Tatuus is előállt egy regionális F3-ba szánt modellel, melyet a nemrég elrajtolt ázsiai területi bajnokság már aktívan használ.

A Tatuus regionális F3-as versenyautója

A mai napon pedig a Renault is bejelentette, hogy az idei év végén megszünteti a nagy múltra visszatekintő 2 literes Formula Renault kategóriát és a rangos Európa-kupát a továbbiakban regionális Formula-3-as bajnokságként tervezik megrendezni.

A változtatásokkal ugyanakkor nem mindenki elégedett. A DTM első embere, Gerhard Berger több alkalommal is hangot adott nemtetszésének a kialakult helyzettel kapcsolatban és elmondása szerint gondolkodnak az F3 Euro Series feltámasztásán a jelenlegi technikai szabályzat megtartásával (ez a sorozat volt az Európa-bajnokság elődje 2003 és 2011 között), ahol továbbra is szabad versenyt biztosítanának az érdeklődő konstruktőrök és motorgyártók számára.

Berger véleményét osztják az International F3 Open, valamint a Japán F3 szervezői is, akik szerint egy esetleges váltás a regionális F3 koncepcióra több szempontból is hátrányosan érintené őket, hiszen amellett, hogy presztízs szempontjából is visszalépést jelentene az átállás, a gyártókkal és beszállítóikkal kialakított kapcsolataik is veszélybe kerülhetnének egy drasztikus változás következményeként, ezért ők is szeretnék a jelenleg érvényben lévő szabályokat alkalmazni az elkövetkező évek során.

További kérdést vet fel, hogy a kategóriát érintő változtatások után mi lesz a sorsa az olyan nagy hagyományokkal rendelkező Formula-3-as versenyeknek, mint a Makaói és Pau-i Nagydíj, illetve a Zandvoortban rendezett Masters of F3 futam. Mivel ezek is jellemzően FIA által szankcionált események és meghívásos alapon zajlanak, lehetővé téve, hogy a világ minden bajnokságából érkezzenek rájuk nevezések, kérdés, hogy a jövőben hogyan fogják kezelni mindezt, ha a kategória két-három szintre szakad szét, és melyik szabályzatnak megfelelő autókkal lehet majd ezeken a versenyeken elindulni.

Szólj hozzá

Hozzászólások