Belviszály a Ferrarinál: a két főnök már alig beszél egymással?

A vesztes bajnoki csata után a Ferrarinak a télen a 2018-as hiányosságokat kellene pótolnia, ám ha hinni lehet a pletykáknak, a telüket egy ennél sokkal mélyebb és a jövő szempontjából aggasztónak ható probléma megoldásával kell indítaniuk. Egybehangzó sajtóértesülések szerint komoly hatalmi harcok zajlanak most éppen Maranellóban, melyek két főszereplője a csapatfőnök, Maurizio Arrivabene és a technikai igazgató, Mattia Binotto.

A két szakember ellentétéről már hónapok óta találgat a média, Arrivabene e pletykák kapcsán ugyanakkor nemrég azt nyilatkozta, puszta álhírekről van szó, melyekkel kívülállók próbálják megbontani a csapat egységét. A csapatfőnök jelezte, nem lesznek személyi változások a Scuderiánál, ő és Binotto is maradni fog a pozíciójában.

Ezt viszont egyre nehezebb elhinni az olasznak, mivel több, a Ferrarihoz közel álló, jól értesült forrás is állítja, nagyobb az ellentét Arrivabene és Binotto között, mint bármikor korábban. Mark Hughes, a Motor Sport magazin szakírója egyszerű „propagandának” nevezte Arrivabene házon belüli békéről tett nyilatkozatait, és kiemelte, az ellentéte Binottóval minden, csak nem álhír. A La Gazzetta dello Sport című olasz sportnapilap eközben már arról számolt be, hogy a Ferrari lassan az összeomlás szélére jut a főnökök viszálya miatt. „Maurizio Arrivabene és Mattia Binotto kapcsolata történelmi mélypontra jutott, ők ketten már szinte nem is beszélnek egymással” – számoltak be a helyzetről. „Egy tarthatatlan helyzet alakult ki, melyben fennáll annak veszélye, hogy a Ferrari még a 2019-es bajnokság kezdete előtt összeomlik.”

Az ellentét hátterében a már nyáron boncolgatott okok állhatnak: az előző elnök, Sergio Marchionne halála előtt állítólag azt tervezte, hogy nem hosszabbítja meg Arrivabene ez év végén lejáró szerződését, és a helyére Binottót nevezi ki csapatfőnöknek. Az olasz-svájci mérnök bizalmasa volt Marchionnénak, akinek tettei sokat elárultak arról, hogyan viszonyul Binottóhoz és Arrivabenéhez. Előbbi szakembert ő emelte a technikai igazgatói pozícióba a motorrészleg éléről, szabad kezet adva a reformokhoz, míg utóbbit 2016 után viszont folyamatosan felügyelte azzal, hogy szinte alig engedte nyilatkozni a sajtónak, és még az F1 jövőjét érintő tárgyalásokon is maga vett részt és szólalt fel helyette.

Marchionne halálával viszont gyökeresen megváltozott a helyzet. Arrivabene azóta újra nyíltabb a média felé, nem fogja vissza magát, próbál határozottan irányítani, többek között azt sem győzte hangsúlyozni, hogy Charles Leclerc szerződtetéséről is ő maga döntött, közben pedig a támogatottsága is megnőtt azzal, hogy az új közvetlen felettese barátja, Louis Camilleri lett.

Az ellentét feloldásának egyik módját Binotto távozása jelentheti, ami hatalmas érvágás lenne a Ferrari számára. A mérnök kulcsfigurája a Ferrari felemelkedésének. Az ő nevéhez fűződik a csapat gyökeres strukturális átszervezése, melynek eredménye egy 2017 óta innovatív megoldásokkal tűzdelt, gyors autó, valamint a Mercedesénél is erősebb erőforrás lett.

Binottónak a hírek szerint több kérője is van, az egyik érdeklődő a Scuderiától már több kulcsembert elcsábító Mercedes. A csapat Aldo Costa háttérbe vonulásával örömmel alkalmazna egy rutinos szakembert az autó tervezőrészlegének élén – főleg ha ezzel még gyengítheti is egyik fő ellenfelét. „Több ajánlatot is kapott Binotto, köztük lehet a Mercedesé is, amely nem is csinált titkot abból, hogy akarják őt Brackleyben” – írta Gazzetta. Mark Hughes eközben úgy tudja: „Van egy nagyon komoly ajánlata, és van egy másik is, egy amolyan ’nagyon szeretnénk veled egyeztetni’. Vagyis nyitottak azon ember alkalmazására, aki a technikai szempontból legkreatívabb csapattá változtatta a Ferrarit két szezon alatt. Annak lehetősége, hogy Binotto a következő szezonban kényszerszabadságra megy, majd azt követően a Ferrari ellen fog dolgozni, nagyon aggasztó lehet a Scuderia számára” – ecsetelte a brit szakíró.

A megoldás szerintük most a vezetőkön, vagyis az új elnök John Elkannon, az alapító fián, Piero Ferrarin, valamint az ügyvezető igazgatón, Louis Camillerin múlik. „Az elkövetkező napokban választani fognak Arrivabene és a technikai igazgató között. Egy veszélyes lépés, amit csak John Elkann tud megoldani. Neki ez az első jelentős krízise, amivel a kinevezése óta szembesülnie kell” – írta a rózsaszín sportlap.

Hughes eközben azon elmélkedik, létezhet-e egyáltalán a Ferrari számára pozitív végkifejlet. A csapatnak a 2018-as vereség után mindennél nagyobb szüksége lenne az egységességre és Binotto szakértői iránymutatására is. „Az Arrivabene fölött álló vezetőség nem hagyhatja figyelmen kívül annak lehetőségét, hogy Binotto máshová megy. Vajon lehet-e Binotto annyira elégedett, hogy korlátok nélkül folytassa a jelenlegi feladatát, miközben komoly ajánlatai vannak, melyek előrébb vihetnék a pályafutását és tovább javíthatnák a hírnevét? Alkalmas-e Arrivabene emberileg arra, hogy meggyőzze Binottót, ketten együtt erősebbek, mint külön-külön? Megvan-e a víziója, amivel előrébb viheti a csapatot? Ezek elől a kérdések elől nem bújhat el most Louis Camilleri, John Elkann és Piero Ferrari.”

Arrivabene szerződésének meghosszabbításáról még nem döntött a Scuderia, ám év végéig határoznia kell – ezzel párhuzamosan vélhetően Binotto sorsáról is. Egy biztos: a bizonytalanság aligha van jó hatással a csapat 2019-es projektjére. Márpedig jelentős szabályváltozások idején, a 2018-as őszi félrefejlesztésük tudatában cseppet sem tűnik mellékesnek, milyen hangulatban és viszonyok mellett készülnek az új idényre…

Szólj hozzá

Hozzászólások

  1. Zasalamel:
    Remélem lesz esze a ferrarinak és Binotto-t választják Arrivabene helyett, ugyanis egy jó mérnököt nehezebb pótolni, mint csapatfőnököt. Ha pedig elengedik Binotto-t a mercihez, akkor hivatalosan is a ferka a világ legbalf*szabb csapata.

    Akkor felkerülhet a rajtszámok helyére egy hatalmas “L”-betű! A szárnyra meg a “majd jövőre” felirat! 😀